VoxDale volgde een cursus creativiteitstechnieken in Farm of Inspiration

Voor een design- en engineeringbureau als Voxdale lijkt creativiteit in de genen te zitten. Als productonwikkelaars en experten in onder andere computersimulaties en sterkteberekening, verdelen ze hun tijd over technische projecten en creatieve designopdrachten. Van de 15 medewerkers is ongeveer de helft ontwerper. De andere helft zijn ingenieurs.

Creatieve sessies optimaliseren

“Tegenwoordig hebben we minder front-end of designprojecten waarbij we enkel conceptontwikkeling doen,” legt design director Wim Boudewyns uit, “maar dat wil niet zeggen dat we geen creatief luik hebben. Je wil altijd starten vanuit een tof design, maar de focus, die ligt op het uitontwikkelen en re-engineeren. Als je het volledige project bekijkt, dan omvat het designstuk enkel de eerste 10 procent van het traject. Tijdens de opstart moet je dus op korte tijd tot een leuk design komen. Daarvoor organiseren we creatieve sessies.”

“Als design director zie ik het als mijn taak om mijn zeg te doen over alles wat met het designaspect van het ontwerp te maken heeft. Daarom ook dat ik me wilde bijscholen en nieuwe ideeën wilde opdoen om de creatieve sessies vlotter te laten verlopen. Via een collega ben ik bij de opleiding creativiteitstechnieken van Hilde terechtgekomen.”

De juiste mindset

“Ik wilde tijdens de workshop vooral nieuwe technieken voor brainstorms aangereikt krijgen. Zodat we intern efficiënter kunnen brainstormen, want dat is niet voor iedereen even evident. Onze ingenieurs bijvoorbeeld, denken heel gericht en zijn heel gefocust. Op een creatieve manier ideeën opentrekken, ligt minder in hun natuur. Om iedereen mee in de breedte te laten denken, daar heb je bepaalde technieken voor nodig. Tijdens de workshop legde Hilde de nadruk op hoe je klanten kan loskrijgen, hoe je hen op een bijna zotte manier kan losmaken van hun begrenzingen zodat ze open aan een brainstorm kunnen deelnemen. Niet zozeer de concrete technieken die ik had verwacht, maar wel bijzonder nuttig om alle deelnemers in de juiste mindset te krijgen. En hen eens goed wakker te schudden.”

Ontspannen buiten de kantooromgeving

“In dat opzicht denk ik ook dat een locatie als Farm of Inspiration nuttig is. Op een of andere manier werkt het inspirerend om de kantooromgeving eens te verlaten. Begrijp me niet verkeerd: de manier waarop Hilde de dingen aanpakt, dat zou in eender welke locatie werken, dat doet voor mij meer dan de locatie. Toch is dit een heel leuke plek voor workshops. Het feit dat je even een stap terug kunt nemen en alles vanop een afstand kan bekijken, dat verandert heel wat. Dat zorgt op een of andere manier voor een heel ontspannen sfeer.”

Een inspirerende plek op kantoor

“Dat heeft me geïnspireerd. Ik denk dat een plek zoals de Farm ook voor ons leuk zou zijn. Tot nu toe hebben we altijd op de mensen gefocust en niet zozeer op de omgeving. Ik vind onze werkplek tamelijk leeg en saai, en ik wil ze wel wat inspirerender maken. We hebben al eens gedacht aan een toffe en uitnodigende ruimte waarin de collega’s kunnen samenkomen om te overleggen of ideeën met elkaar af te toetsen, maar dat idee hebben we nog niet concreet gemaakt. Misschien moeten we daar eens werk van maken.”

“Nu ik erover bezig ben, dat zou een leuke ruimte kunnen zijn voor onze ‘show and tell’. Om de twee maanden verzamelen we met zijn allen en delen we onze ervaringen, methodieken en kennis uit de projecten waar we mee bezig zijn. Zo stimuleren we elkaar en helpen we mekaar groeien, waardoor we als bedrijf ook professioneler worden. Win-win!”

Back to overview